Kod | SD_UwB_P |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Szkoła Doktorska Uniwersytetu w Białystoku |
Dziedzina/dyscyplina naukowa | Pedagogika |
Poziom kształcenia | szkoła doktorska |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 4 |
Czas trwania | 4 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | ul. Warszawska 63, 15-062 Białystok, p. 233, tel. + 48 (85) 745 77 34, e-mail: szkoladoktorska.ns@uwb.edu.pl |
Godziny otwarcia sekretariatu | Harmonogram dyżurów: https://szkolydoktorskie.uwb.edu.pl/ns/wp-content/uploads/ |
Adres WWW | https://szkolydoktorskie.uwb.edu.pl/ns/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Opis
Kształcenie w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku trwa 8 semestrów. Oparte jest na programie obejmującym: zajęcia z pracownikami UwB (specjalistami w dyscyplinach), włączenie doktoranta w proces badań naukowych w ramach wybranej dyscypliny oraz praktyki zawodowe.
Część zajęć realizowanych jest wspólnie z wszystkimi doktorantami Szkoły, część to zajęcia dedykowane dziedzinie nauk społecznych. Największa grupa zajęć skierowana jest do doktorantów wybierających określoną dyscyplinę (ekonomię i finanse, nauki prawne, nauki socjologiczne lub pedagogikę). Poza przedmiotami obowiązkowymi doktorant ma możliwość wyboru konwersatoriów specjalistycznych.
Doktorant wspólnie z promotorem na I roku kształcenia opracowuje indywidualny plan badawczy, który zawiera planowane cele i zadania naukowe do realizacji w trakcie 4-letniego okresu kształcenia.
Po II roku kształcenia osiągnięcia doktoranta są podstawą oceny śródokresowej.
Obowiązkiem doktoranta jest również odbycie dwutygodniowego stażu naukowego w jednostce naukowej oraz złożenie wniosku grantowego. Realizacja programu obejmująca różne formy aktywności naukowej doktoranta umożliwia osiągnięcie efektów 8PRK.
Celami uczenia się w Szkole Doktorskiej są:
- uzyskanie przez doktorantów wiedzy, umiejętności i kompetencji umożliwiających prowadzenie badań naukowych;
- uzyskanie istotnych kwalifikacji niezbędnych w pracy naukowca i dydaktyka na uczelni oraz poza nią (odpowiadających wymogom rynku pracy);
- nabycie przez doktorantów wiedzy i umiejętności pozyskiwania środków na badania naukowe;
- zaangażowanie doktoranta w proces badawczy na terenie uczelni;
- zrealizowanie przez doktoranta efektów założonych w indywidualnym planie badawczym doktoranta, w tym szczególnie przygotowania rozprawy doktorskiej;
Podstawowym zadaniem szkoły jest stworzenie zaplecza i wsparcia naukowego doktorantom realizującym projekty badawcze, których wynikiem jest rozprawa doktorska.
Ostatecznym celem uczenia się w Szkole Doktorskiej jest przygotowanie rozprawy doktorskiej zgodnie z wymogami postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w dyscyplinie, w której doktorant podjął kształcenie.
Program Szkoły Doktorskiej w dziedzinie nauk społecznych obejmuje 5 modułów kształcenia:
MODUŁ 1. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO obejmuje przedmioty obowiązujące wszystkich doktorantów, stanowiące wspólną grupę zajęć dla wszystkich doktorantów w Uniwersytecie w Białymstoku.
MODUŁ 2. PRZEDMIOTY DZIEDZINOWE zawiera 2 konwersatoria przygotowujące doktorantów do prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz do składania wniosków w konkursach o uzyskanie grantów na finansowanie badań naukowych.
MODUŁ 3. ŚCIEŻKI UCZENIA SIĘ podzielono na ścieżki uczenia się – zgodne z dyscyplinami z dziedziny nauk społecznych. W związku z tym w planie studiów zaproponowano przedmioty w czterech podmodułach:
MODUŁ 3a Ścieżka uczenia się: ekonomia i finanse
MODUŁ 3b Ścieżka uczenia się: pedagogika
MODUŁ 3c Ścieżka uczenia się: nauki prawne
MODUŁ 3d Ścieżka uczenia się: nauki socjologiczne
Zajęcia w Module 3a obejmują zajęcia specjalistyczne z języka angielskiego (2 semestry) oraz cztery przedmioty obowiązkowe (Metody badań ilościowych i jakościowych, Współczesne nurty teoretyczne w pedagogice, Edukacyjne problemy kształtujących się społeczeństw wielokulturowych, Etnopedagogika). Doktorant wybiera również 5 konwersatoriów specjalistycznych (do realizacji na 2 i 3 roku), z zaproponowanej przez Dyrektora listy.
MODUŁ 4. PRZYGOTOWANIE ROZPRAWY DOKTORSKIEJ. Przez cały czas trwania kształcenia doktoranci uczestniczą w seminariach doktoranckich, które wymagają bliskiej współpracy naukowej doktoranta z promotorem. Praca doktoranta nad rozprawą oraz włączenie go w prace badawcze w jednostce organizacyjnej w wybranej dyscyplinie realizowane są w oparciu o indywidualny plan badawczy opracowywany w ciągu pierwszego roku uczenia się w SD.
MODUŁ 5. PRAKTYKA ZAWODOWA. Praktyki zawodowe przygotowują doktoranta do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego. Realizowane są w formie osobistego prowadzenia zajęć dydaktycznych przez doktoranta w dyscyplinie, w której prowadzi badania. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora.
Kształcenie w Szkole Doktorskiej wymaga włączenia doktoranta w procesy badań naukowych w obszarze wybranej dyscypliny.
Kierunki badań aktualnie podejmowane to:
1. Tożsamość społeczna i osobowa w warunkach wielokulturowych. Dylematy jej kreowania
2. Problemy współczesnej polskiej młodzieży
3. Psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w różnych sytuacjach egzystencjalnych
4. Efekty procesu kształcenia na różnych etapach edukacyjnych, ich uwarunkowania i optymalizacja
5. Dziecko w perspektywie historycznej
6. Wychowanie patriotyczne. Dzieje myśli i doktryn pedagogicznych oraz instytucji oświatowych z perspektywy XXI wieku
7. Kultura szkoły w aspekcie rozwijania współpracy ze środowiskiem lokalnym
8. Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji
9. Starzenie się i starość w ujęciu klasyków i badaczy współczesnych
10. Teoretyczne i praktyczne aspekty rozpoznania i kreowania środowiska życia współczesnego człowieka
11. Osoby z niepełnosprawnością w systemie oddziaływań resocjalizacyjnych
12. Teoretyczno-metodologiczne i praktyczne aspekty rozwoju nauczycieli - pedagogów
13. Kobieta w starszym wieku doznająca przemocy ze strony męża/ partnera. Strategie działań interwencyjnych
14. Świadomości ciała (poczucie posiadania ciała i poczucia sprawstwa) a doświadczenia emocjonalne
15. Rodzina u progu XXI wieku wobec transformacji rzeczywistości społecznej
16. Rozwój twórczy człowieka oraz jego uwarunkowania
Program szkoły
SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY
Doktorant kształcący się w Szkole Doktorskiej w dyscyplinie: pedagogika jest przygotowany do samodzielnego prowadzenia badań naukowych. Zna metody badań naukowych w pedagogice i potrafi je zastosować. Potrafi identyfikować problemy, należycie zaplanować i przeprowadzić badania naukowe oraz dokonać analizy i interpretacji zgromadzonych danych. Zna metody ilościowe i jakościowe służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społeczno- gospodarczych, prawnych i edukacyjnych. Zna główne zasady transferu wiedzy oraz komercjalizacji uzyskanych wyników prac badawczych. Potrafi dokonać analizy wybranych koncepcji naukowych w dyscyplinie pedagogika oraz poddać je krytyce w odniesieniu do rzeczywistości społeczno-kulturowej, gospodarczej i prawnej. Potrafi przedstawić wyniki swoich badań oraz podjąć dyskusję naukową nad analizowanymi zagadnieniami. Absolwent Szkoły jest przygotowany do podjęcia pracy w charakterze naukowca oraz pracownika naukowo-dydaktycznego na wyższej uczelni oraz w innych jednostkach naukowych czy dydaktycznych.