Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku (rok akademicki 2024/2025)

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Nauki chemiczne

Szczegóły
Kod SD_UwB_NCH
Jednostka organizacyjna Szkoła Doktorska Uniwersytetu w Białystoku
Dziedzina/dyscyplina naukowa Nauki chemiczne
Poziom kształcenia szkoła doktorska
Języki wykładowe polski
Limit miejsc 4
Czas trwania 4 lata
Adres komisji rekrutacyjnej ul. K. Ciołkowskiego 1K, 15-245 Białystok, e-mail: szkoladoktorska.nsip@uwb.edu.pl, tel. 85 738 82 72
Adres WWW https://szkolydoktorskie.uwb.edu.pl/nsip/
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  • Szkoła Doktorska
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Minione tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (12.08.2024 00:00 – 23.08.2024 23:59)

Opis

Kształcenie w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku trwa 8 semestrów. Oparte jest na programie obejmującym: zajęcia z pracownikami UwB (specjalistami w dyscyplinach), włączenie doktoranta w proces badań naukowych w ramach wybranej dyscypliny oraz praktyki zawodowe.

 

Część zajęć realizowanych jest wspólnie dla wszystkich dziedzin szkoły doktorskiej UwB, część to zajęcia dedykowane dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych. Największa grupa zajęć skierowana jest do doktorantów wybierających określoną dyscyplinę (matematykę, nauki biologiczne, nauki chemiczne lub nauki fizyczne). Poza przedmiotami obowiązkowymi w tej ostatniej części doktorant będzie miał możliwość wyboru konwersatoriów specjalistycznych.

 

Doktorant wspólnie z promotorem na I roku kształcenia opracowuje indywidualny plan badawczy, który zawiera planowane cele i zadania naukowe do realizacji w trakcie kształcenia. 

 

Po II roku kształcenia osiągnięcia doktoranta są podstawą oceny śródokresowej.

 

Obowiązkiem doktoranta jest również odbycie co najmniej dwutygodniowego stażu naukowego w jednostce naukowej oraz złożenie wniosku grantowego. Realizacja programu obejmująca różne formy aktywności naukowej doktoranta umożliwia osiągnięcie efektów 8PRK.

 

 Celami uczenia się w Szkole Doktorskiej są:

- uzyskanie przez doktorantów wiedzy, umiejętności i kompetencji umożliwiających prowadzenie badań naukowych;

- uzyskanie istotnych kwalifikacji niezbędnych w pracy naukowca i dydaktyka na uczelni oraz poza nią (odpowiadających wymogom rynku pracy);

- nabycie przez doktorantów wiedzy i umiejętności pozyskiwania środków na badania naukowe;

- zaangażowanie doktoranta w proces badawczy na terenie uczelni;

- zrealizowanie przez doktoranta efektów założonych w Indywidualnym Planie Badawczym Doktoranta, w tym szczególnie przygotowania rozprawy doktorskiej;

- złożenie rozprawy doktorskiej.

 

Ostatecznym celem uczenia się jest przygotowanie i złożenie rozprawy doktorskiej zgodnie z wymogami postępowania w sprawie nadania stopnia doktora nauk ścisłych i przyrodniczych w dyscyplinie nauki chemiczne.

 

 

Program kształcenia szkoły doktorskiej, w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych, obejmuje 5 modułów kształcenia:

 

MODUŁ 1. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO obejmuje przedmioty, których zadaniem jest poszerzenie wiedzy z innych dyscyplin nauki.

 

MODUŁ 2. PRZEDMIOTY DZIEDZINOWE zawiera 4 przedmioty przygotowujące doktorantów do prowadzenia zajęć dydaktycznych, wystąpień na konferencjach, opracowywania własnych artykułów naukowych oraz składania wniosków na uzyskanie projektów badawczych.

 

MODUŁ 3. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA W DYSCYPLINIE:

MODUŁ 3a: matematyka

MODUŁ 3b: nauki biologiczne

MODUŁ 3c: nauki chemiczne

MODUŁ 3d: nauki fizyczne

 

W każdym module zaproponowano zajęcia specjalistyczne z języka obcego (realizowane przez 3 lata kształcenia) oraz cztery przedmioty obowiązkowe z zakresu wybranej dyscypliny naukowej (matematyka, nauki biologiczne, nauki chemiczne lub nauki fizyczne) mające na celu uzupełnienie już zdobytej wiedzy i kompetencji w tej dyscyplinie. Poza tym w każdej dyscyplinie doktorant wybiera, w uzgodnieniu z promotorem, zajęcia dydaktyczne w ramach dziedziny.

 

MODUŁ 4. PRZYGOTOWANIE ROZPRAWY DOKTORSKIEJ. Przez cały czas trwania kształcenia doktoranci uczestniczą w seminarium doktoranckim w wymiarze 15 godz. semestralnie. Seminarium wymaga bliskiej współpracy naukowej doktoranta z promotorem. Ocena doktoranta w ramach seminarium obejmuje nie tylko postępy w przygotowaniu rozprawy doktorskiej, ale też realizację innych elementów Indywidualnego Planu Badawczego.

 

MODUŁ 5. PRAKTYKA ZAWODOWA. Praktyki zawodowe w szkole wyższej przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego. Wymiar godzinowy praktyk to co najmniej 15 godzin, ale nie więcej niż 60 godzin dydaktycznych rocznie począwszy od roku drugiego. W ramach praktyki doktorant prowadzi zajęcia dydaktyczne przewidziane programem studiów prowadzonych przez jednostkę prowadzącą działalność naukową w dyscyplinie, w której realizowane jest kształcenie w szkole doktorskiej. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć dydaktycznych organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora. Doktorant może prowadzić zajęcia osobiście lub może uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela akademickiego. O formie realizacji praktyk decyduje Dziekan na wniosek promotora, w uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły Doktorskiej.

 

 

Uchwała nr 3343 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie ustalenia programu kształcenia w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku dla cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akademickim 2024/2025

 

 

SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY

Doktorant uczący się w Szkole Doktorskiej w dyscyplinie: nauki chemiczne przygotowany jest do samodzielnego prowadzenia badań naukowych. Zna metody badań naukowych w naukach chemicznych i potrafi je zastosować. Potrafi identyfikować problemy, formułować hipotezy oraz je weryfikować wykorzystując przy tym odpowiednio zebrane dane statystyczne. Zna metody ilościowe i jakościowe służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, prawnych i edukacyjnych. Zna główne zasady transferu wiedzy oraz komercjalizacji uzyskanych wyników prac badawczych. Potrafi dokonać analizy wybranych koncepcji naukowych w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz poddać je krytyce w odniesieniu do rzeczywistości społeczno-kulturowej, gospodarczej i prawnej. Potrafi przedstawić wyniki swoich badań oraz podjąć dyskusję  naukową nad analizowanymi zagadnieniami.  Absolwent Szkoły jest przygotowany do podjęcia pracy w charakterze naukowca oraz pracownika naukowo-dydaktycznego na wyższej uczelni oraz w innych jednostkach naukowych czy dydaktycznych.

 

 

Zasad kwalifikacji


https://bip.uwb.edu.pl/uwb/szkoly-doktorskie-i-doktoranci/zasady-rekrutacji/22592,Zasady-i-tryb-rekrutacji-do-szkoly-doktorskiej-w-roku-akademickim-20242025.html