Kod | SD_UwB_L |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Szkoła Doktorska Uniwersytetu w Białystoku |
Dziedzina/dyscyplina naukowa | Literaturoznawstwo |
Poziom kształcenia | szkoła doktorska |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 4 |
Czas trwania | 4 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | Plac Niezależnego Zrzeszenia Studentów 1, p. 47, 15-420 Białystok, 85 745 74 60, e-mail: szkoladoktorska.nh@uwb.edu.pl |
Adres WWW | https://szkolydoktorskie.uwb.edu.pl/nh/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Opis
Kształcenie w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku trwa 8 semestrów. Oparte jest na programie obejmującym: zajęcia z pracownikami UwB (specjalistami w dyscyplinach), włączenie doktoranta w proces badań naukowych w ramach wybranej dyscypliny oraz praktyki zawodowe.
Część zajęć realizowanych jest wspólnie z wszystkimi doktorantami Szkoły. Największa grupa przedmiotów jest ściśle związana z naukami humanistycznymi i skierowana do doktorantów wybierających określoną dyscyplinę (językoznawstwo, literaturoznawstwo, historię czy filozofię). Poza przedmiotami obowiązkowymi z tej ostatniej grupy zajęciowej doktorant będzie miał możliwość wyboru konwersatoriów specjalistycznych.
Kształcenie w dyscyplinie literaturoznawstwo skierowane jest zarówno do osób planujących karierę akademicką, jak i do tych, którzy kształcenie w szkole doktorskiej traktują jako szansę rozwoju osobistego i wsparcie kariery zawodowej w środowiskach innych niż naukowe. Adresatami kształcenia są wszyscy, którym zależy na pogłębianiu wiedzy i zdobywaniu nowych umiejętności badawczych, szczególnie w zakresie literaturoznawstwa. W trakcie kształcenia doktorant przygotowuje rozprawę doktorską, prowadzi własne prace badawcze, które powinny skutkować publikacjami naukowymi oraz udziałem w konferencjach naukowych. Ostatecznym zwieńczeniem kształcenia w szkole doktorskiej powinno być, po przebyciu określonej prawem procedury, uzyskanie przez doktoranta stopnia doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo.
Program obejmuje zagadnienia teoretyczne i praktyczne, kładzie nacisk na przedmioty o charakterze metodologiczno-warsztatowym oraz bezpośrednią pracę z promotorem rozprawy doktorskiej. Zajęcia mają formę wykładów i konwersatoriów. W ramach szkoły doktoranci odbywają praktykę dydaktyczną, co sprzyja nabywaniu przez nich kompetencji dydaktycznych.
Kształcenie przygotowane jest z uwzględnieniem potrzeb rynku pracy, stwarza warunki do poszerzenia horyzontów badawczych doktoranta, lepszej orientacji w problemach współczesnej humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez kandydata dyscypliny naukowej oraz zdobycia kompetencji i umiejętności niezbędnych zarówno do przygotowania i obrony rozprawy doktorskiej, jak też pełnienia ważnych ról społecznych.
Kształcenie doktoranta kończy się złożeniem do końca IV roku w sekretariacie szkoły rozprawy doktorskiej wraz z opinią promotora. Procedura zmierzająca do uzyskania stopnia doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo odbywać się będzie przed Radą Dyscypliny Naukowej już poza jurysdykcją Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku.
Absolwent, który otrzyma stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo, uzyskuje zaawansowaną wiedzę teoretyczną, ma opanowany właściwy dla swej dyscypliny warsztat badawczy, a tym samym jest przygotowany do samodzielnej pracy twórczej. Takie kwalifikacje dają liczne możliwości zatrudnienia i kariery zawodowej. Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo, poza ewentualnym kontynuowaniem kariery naukowej na uczelni, jest szczególnie predestynowany do pracy w różnych instytucjach kultury, bibliotekach, mediach, wybranych pionach administracji publicznej itp. Jest też przygotowany do podjęcia pracy w szkołach.
Profil kandydata
Kandydat powinien legitymować się bardzo dobrymi wynikami studiów I i II stopnia, wykazywać zainteresowanie literaturoznawstwem, jego ewolucyjnością i chronologiczną zmiennością. Kandydat powinien też znać podstawowe pojęcia literaturoznawcze, ogólnie orientować się w różnorodności postaw metodologicznych wobec literatury oraz odczuwać potrzebę podejmowania wyzwań badawczych