Recruitment to the Doctoral School of the University of Białystok

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Pedagogy

Details
Code SD_UwB_P
Organizational unit Szkoła Doktorska Uniwersytetu w Białystoku
Area/discipline Pedagogy
Level of education Doctoral School
Language(s) of instruction Polish
Admission limit 4
Duration 4 years
Recruitment committee address ul. K. Ciołkowskiego 1K, 15-245 Białystok, p. 1018, 1020, + 48 85 738 82 72, e-mail: szkoladoktorska@uwb.edu.pl
WWW address https://szkoladoktorska.uwb.edu.pl/
Required document
  • Higher education
  • Doctoral School
  Ask a question
There is currently no active phase.

Past phases in this registration:
  • Phase 1 (01.07.2025 00:00 – 26.07.2025 23:59)

Opis

Kształcenie w  Szkole Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku trwa 8 semestrów. Oparte jest na programie obejmującym: zajęcia z pracownikami UwB (specjalistami w dyscyplinach), włączenie doktoranta w proces badań naukowych w ramach wybranej dyscypliny oraz praktyki zawodowe.

Część zajęć realizowanych jest wspólnie z wszystkimi doktorantami Szkoły, część to zajęcia dedykowane dziedzinie nauk społecznych. Największa grupa zajęć skierowana jest do doktorantów wybierających określoną dyscyplinę (ekonomię i finanse, nauki prawne, nauki socjologiczne lub pedagogikę). Poza przedmiotami obowiązkowymi doktorant ma możliwość wyboru konwersatoriów specjalistycznych.

Doktorant wspólnie z promotorem na I roku kształcenia opracowuje indywidualny plan badawczy, który zawiera planowane cele i zadania naukowe do realizacji w trakcie 4-letniego okresu kształcenia. 

 

Po II roku kształcenia osiągnięcia doktoranta są podstawą oceny śródokresowej.

 

Obowiązkiem doktoranta jest również odbycie dwutygodniowego stażu naukowego w jednostce naukowej oraz złożenie wniosku grantowego. Realizacja programu obejmująca różne formy aktywności naukowej doktoranta umożliwia osiągnięcie efektów 8PRK.

 

 Celami uczenia się w Szkole Doktorskiej są:

- uzyskanie przez doktorantów wiedzy, umiejętności i kompetencji umożliwiających prowadzenie badań naukowych;

- uzyskanie istotnych kwalifikacji niezbędnych w pracy naukowca i dydaktyka na uczelni oraz poza nią (odpowiadających wymogom rynku pracy);

- nabycie przez doktorantów wiedzy i umiejętności pozyskiwania środków na badania naukowe;

- zaangażowanie doktoranta w proces badawczy na terenie uczelni;

- zrealizowanie przez doktoranta efektów założonych w indywidualnym planie badawczym doktoranta, w tym szczególnie przygotowania rozprawy doktorskiej;

 

Podstawowym zadaniem szkoły jest stworzenie zaplecza i wsparcia naukowego doktorantom realizującym projekty badawcze, których wynikiem jest rozprawa doktorska. 

 

Ostatecznym celem uczenia się w Szkole Doktorskiej jest przygotowanie rozprawy doktorskiej zgodnie z wymogami postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w dyscyplinie, w której doktorant podjął kształcenie.

 

Program Szkoły Doktorskiej w dziedzinie nauk społecznych obejmuje 5 modułów kształcenia:

MODUŁ 1. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO obejmuje przedmioty obowiązujące wszystkich doktorantów, stanowiące wspólną grupę zajęć dla wszystkich doktorantów w Uniwersytecie w Białymstoku.

MODUŁ 2. PRZEDMIOTY DZIEDZINOWE zawiera 2 konwersatoria przygotowujące doktorantów do prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz do składania wniosków w konkursach o uzyskanie grantów na finansowanie badań naukowych.

MODUŁ 3. ŚCIEŻKI UCZENIA SIĘ podzielono na ścieżki uczenia się – zgodne z dyscyplinami z dziedziny nauk społecznych. W związku z tym w planie studiów zaproponowano przedmioty w czterech podmodułach:

MODUŁ 3a Ścieżka uczenia się:  ekonomia i finanse

MODUŁ 3b Ścieżka uczenia się:  pedagogika

MODUŁ 3c Ścieżka uczenia się:  nauki prawne

MODUŁ 3d Ścieżka uczenia się:  nauki socjologiczne

 

Zajęcia w Module 3a obejmują zajęcia specjalistyczne z języka angielskiego (2 semestry) oraz cztery przedmioty obowiązkowe (Metody badań ilościowych i jakościowych, Współczesne nurty teoretyczne w pedagogice, Edukacyjne problemy kształtujących się społeczeństw wielokulturowych, Etnopedagogika). Doktorant wybiera również 5 konwersatoriów specjalistycznych (do realizacji na 2 i 3 roku), z zaproponowanej przez Dyrektora listy.

 

MODUŁ 4. PRZYGOTOWANIE ROZPRAWY DOKTORSKIEJ. Przez cały czas trwania kształcenia doktoranci uczestniczą w seminariach doktoranckich, które wymagają bliskiej współpracy naukowej doktoranta z promotorem. Praca doktoranta nad rozprawą oraz włączenie go w prace badawcze w jednostce organizacyjnej w wybranej dyscyplinie realizowane są w oparciu o indywidualny plan badawczy opracowywany w ciągu pierwszego roku uczenia się w SD.

MODUŁ 5. PRAKTYKA ZAWODOWA. Praktyki zawodowe przygotowują doktoranta do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego. Realizowane są w formie osobistego prowadzenia zajęć dydaktycznych przez doktoranta w dyscyplinie, w której prowadzi badania. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora.

 

Kształcenie w Szkole Doktorskiej wymaga włączenia doktoranta w procesy badań naukowych w obszarze wybranej dyscypliny.

 

Kierunki badań aktualnie podejmowane to:

1. Tożsamość społeczna i osobowa w warunkach wielokulturowych. Dylematy jej kreowania

2. Problemy współczesnej polskiej młodzieży

3. Psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w różnych sytuacjach egzystencjalnych    

4. Efekty procesu kształcenia na różnych etapach edukacyjnych, ich uwarunkowania i optymalizacja

5. Dziecko w perspektywie historycznej

6. Wychowanie patriotyczne. Dzieje myśli i doktryn pedagogicznych oraz instytucji oświatowych z perspektywy XXI wieku

7. Kultura szkoły w aspekcie rozwijania współpracy ze środowiskiem lokalnym

8. Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji                        

9. Starzenie się i starość w ujęciu klasyków i badaczy współczesnych

10. Teoretyczne i praktyczne aspekty rozpoznania i kreowania środowiska życia współczesnego człowieka

11. Osoby z niepełnosprawnością w systemie oddziaływań resocjalizacyjnych             

12. Teoretyczno-metodologiczne i praktyczne aspekty rozwoju nauczycieli - pedagogów

13. Kobieta w starszym wieku doznająca przemocy ze strony męża/ partnera. Strategie działań interwencyjnych

14. Świadomości ciała (poczucie posiadania ciała i poczucia sprawstwa) a doświadczenia emocjonalne

15. Rodzina u progu XXI wieku wobec transformacji rzeczywistości społecznej

16. Rozwój twórczy człowieka oraz jego uwarunkowania

 

 

 

SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY

Doktorant kształcący się w Szkole Doktorskiej w dyscyplinie: pedagogika jest przygotowany do samodzielnego prowadzenia badań naukowych. Zna metody badań naukowych w pedagogice i potrafi je zastosować. Potrafi identyfikować problemy, należycie zaplanować i przeprowadzić badania naukowe oraz dokonać analizy i interpretacji zgromadzonych danych. Zna metody ilościowe i jakościowe służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społeczno- gospodarczych, prawnych i edukacyjnych. Zna główne zasady transferu wiedzy oraz komercjalizacji uzyskanych wyników prac badawczych. Potrafi dokonać analizy wybranych koncepcji naukowych w dyscyplinie pedagogika oraz poddać je krytyce w odniesieniu do rzeczywistości społeczno-kulturowej, gospodarczej i prawnej. Potrafi przedstawić wyniki swoich badań oraz podjąć dyskusję naukową nad analizowanymi zagadnieniami. Absolwent Szkoły jest przygotowany do podjęcia pracy w charakterze naukowca oraz pracownika naukowo-dydaktycznego na wyższej uczelni oraz w innych jednostkach naukowych czy dydaktycznych.

 

Zasady kwalifikacji


https://szkoladoktorska.uwb.edu.pl/kandydat/zasady-i-tryb-rekrutacji-do-szkoly-doktorskiej