Recruitment to the Doctoral School of the University of Białystok

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Chemical sciences

Details
Code SD_UwB_NCH
Organizational unit Szkoła Doktorska Uniwersytetu w Białystoku
Area/discipline Chemical sciences
Level of education Doctoral School
Language(s) of instruction Polish
Admission limit 4
Duration 4 years
Recruitment committee address ul. K. Ciołkowskiego 1K, 15-245 Białystok, p. 1018, 1020, + 48 85 738 82 72, e-mail: szkoladoktorska@uwb.edu.pl
WWW address https://szkoladoktorska.uwb.edu.pl/
Required document
  • Higher education
  • Doctoral School
  Ask a question
There is currently no active phase.

Past phases in this registration:
  • Phase 1 (01.07.2025 00:00 – 26.07.2025 23:59)

Opis

Kształcenie w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku trwa 8 semestrów. Oparte jest na programie obejmującym: zajęcia z pracownikami UwB (specjalistami w dyscyplinach), włączenie doktoranta w proces badań naukowych w ramach wybranej dyscypliny oraz praktyki zawodowe.

 

Część zajęć realizowanych jest wspólnie dla wszystkich dziedzin szkoły doktorskiej UwB, część to zajęcia dedykowane dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych. Największa grupa zajęć skierowana jest do doktorantów wybierających określoną dyscyplinę (matematykę, nauki biologiczne, nauki chemiczne lub nauki fizyczne). Poza przedmiotami obowiązkowymi w tej ostatniej części doktorant będzie miał możliwość wyboru konwersatoriów specjalistycznych.

 

Doktorant wspólnie z promotorem na I roku kształcenia opracowuje indywidualny plan badawczy, który zawiera planowane cele i zadania naukowe do realizacji w trakcie kształcenia. 

 

Po II roku kształcenia osiągnięcia doktoranta są podstawą oceny śródokresowej.

 

Obowiązkiem doktoranta jest również odbycie co najmniej dwutygodniowego stażu naukowego w jednostce naukowej oraz złożenie wniosku grantowego. Realizacja programu obejmująca różne formy aktywności naukowej doktoranta umożliwia osiągnięcie efektów 8PRK.

 

 Celami uczenia się w Szkole Doktorskiej są:

- uzyskanie przez doktorantów wiedzy, umiejętności i kompetencji umożliwiających prowadzenie badań naukowych;

- uzyskanie istotnych kwalifikacji niezbędnych w pracy naukowca i dydaktyka na uczelni oraz poza nią (odpowiadających wymogom rynku pracy);

- nabycie przez doktorantów wiedzy i umiejętności pozyskiwania środków na badania naukowe;

- zaangażowanie doktoranta w proces badawczy na terenie uczelni;

- zrealizowanie przez doktoranta efektów założonych w Indywidualnym Planie Badawczym Doktoranta, w tym szczególnie przygotowania rozprawy doktorskiej;

- złożenie rozprawy doktorskiej.

 

Ostatecznym celem uczenia się jest przygotowanie i złożenie rozprawy doktorskiej zgodnie z wymogami postępowania w sprawie nadania stopnia doktora nauk ścisłych i przyrodniczych w dyscyplinie nauki chemiczne.

 

 

Program kształcenia szkoły doktorskiej, w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych, obejmuje 5 modułów kształcenia:

 

MODUŁ 1. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO obejmuje przedmioty, których zadaniem jest poszerzenie wiedzy z innych dyscyplin nauki.

 

MODUŁ 2. PRZEDMIOTY DZIEDZINOWE zawiera 4 przedmioty przygotowujące doktorantów do prowadzenia zajęć dydaktycznych, wystąpień na konferencjach, opracowywania własnych artykułów naukowych oraz składania wniosków na uzyskanie projektów badawczych.

 

MODUŁ 3. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA W DYSCYPLINIE:

MODUŁ 3a: matematyka

MODUŁ 3b: nauki biologiczne

MODUŁ 3c: nauki chemiczne

MODUŁ 3d: nauki fizyczne

 

W każdym module zaproponowano zajęcia specjalistyczne z języka obcego (realizowane przez 3 lata kształcenia) oraz cztery przedmioty obowiązkowe z zakresu wybranej dyscypliny naukowej (matematyka, nauki biologiczne, nauki chemiczne lub nauki fizyczne) mające na celu uzupełnienie już zdobytej wiedzy i kompetencji w tej dyscyplinie. Poza tym w każdej dyscyplinie doktorant wybiera, w uzgodnieniu z promotorem, zajęcia dydaktyczne w ramach dziedziny.

 

MODUŁ 4. PRZYGOTOWANIE ROZPRAWY DOKTORSKIEJ. Przez cały czas trwania kształcenia doktoranci uczestniczą w seminarium doktoranckim w wymiarze 15 godz. semestralnie. Seminarium wymaga bliskiej współpracy naukowej doktoranta z promotorem. Ocena doktoranta w ramach seminarium obejmuje nie tylko postępy w przygotowaniu rozprawy doktorskiej, ale też realizację innych elementów Indywidualnego Planu Badawczego.

 

MODUŁ 5. PRAKTYKA ZAWODOWA. Praktyki zawodowe w szkole wyższej przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego. Wymiar godzinowy praktyk to co najmniej 15 godzin, ale nie więcej niż 60 godzin dydaktycznych rocznie począwszy od roku drugiego. W ramach praktyki doktorant prowadzi zajęcia dydaktyczne przewidziane programem studiów prowadzonych przez jednostkę prowadzącą działalność naukową w dyscyplinie, w której realizowane jest kształcenie w szkole doktorskiej. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć dydaktycznych organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora. Doktorant może prowadzić zajęcia osobiście lub może uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela akademickiego. O formie realizacji praktyk decyduje Dziekan na wniosek promotora, w uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły Doktorskiej.

 

 

SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY

Doktorant uczący się w Szkole Doktorskiej w dyscyplinie: nauki chemiczne przygotowany jest do samodzielnego prowadzenia badań naukowych. Zna metody badań naukowych w naukach chemicznych i potrafi je zastosować. Potrafi identyfikować problemy, formułować hipotezy oraz je weryfikować wykorzystując przy tym odpowiednio zebrane dane statystyczne. Zna metody ilościowe i jakościowe służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, prawnych i edukacyjnych. Zna główne zasady transferu wiedzy oraz komercjalizacji uzyskanych wyników prac badawczych. Potrafi dokonać analizy wybranych koncepcji naukowych w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz poddać je krytyce w odniesieniu do rzeczywistości społeczno-kulturowej, gospodarczej i prawnej. Potrafi przedstawić wyniki swoich badań oraz podjąć dyskusję  naukową nad analizowanymi zagadnieniami.  Absolwent Szkoły jest przygotowany do podjęcia pracy w charakterze naukowca oraz pracownika naukowo-dydaktycznego na wyższej uczelni oraz w innych jednostkach naukowych czy dydaktycznych.

 

 

Zasad kwalifikacji


https://szkoladoktorska.uwb.edu.pl/kandydat/zasady-i-tryb-rekrutacji-do-szkoly-doktorskiej