Doctoral School

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Pedagogy

Details
Code SD_UwB_P
Organizational unit Szkoła Doktorska Uniwersytetu w Białystoku
Area/discipline Pedagogy
Level of education doctoral school
Language(s) of instruction Polish
Admission limit 4
Duration 4 years
Recruitment committee address ul. Warszawska 63, 15-062 Białystok, p. 233, tel. + 48 (85) 745 77 34, e-mail: szkoladoktorska.ns@uwb.edu.pl
Office opening hours Harmonogram dyżurów: https://szkolydoktorskie.uwb.edu.pl/ns/wp-content/uploads/
WWW address https://szkolydoktorskie.uwb.edu.pl/ns/
Required document
  • Higher education
  • Szkoła Doktorska
  Ask a question
There is currently no active phase.

Past phases in this registration:
  • Phase 1 (02.07.2024 00:00 – 26.07.2024 23:59)

Opis

Kształcenie w  Szkole Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku trwa 8 semestrów. Oparte jest na programie obejmującym: zajęcia z pracownikami UwB (specjalistami w dyscyplinach), włączenie doktoranta w proces badań naukowych w ramach wybranej dyscypliny oraz praktyki zawodowe.

Część zajęć realizowanych jest wspólnie z wszystkimi doktorantami Szkoły, część to zajęcia dedykowane dziedzinie nauk społecznych. Największa grupa zajęć skierowana jest do doktorantów wybierających określoną dyscyplinę (ekonomię i finanse, nauki prawne, nauki socjologiczne lub pedagogikę). Poza przedmiotami obowiązkowymi doktorant ma możliwość wyboru konwersatoriów specjalistycznych.

Doktorant wspólnie z promotorem na I roku kształcenia opracowuje indywidualny plan badawczy, który zawiera planowane cele i zadania naukowe do realizacji w trakcie 4-letniego okresu kształcenia. 

 

Po II roku kształcenia osiągnięcia doktoranta są podstawą oceny śródokresowej.

 

Obowiązkiem doktoranta jest również odbycie dwutygodniowego stażu naukowego w jednostce naukowej oraz złożenie wniosku grantowego. Realizacja programu obejmująca różne formy aktywności naukowej doktoranta umożliwia osiągnięcie efektów 8PRK.

 

 Celami uczenia się w Szkole Doktorskiej są:

- uzyskanie przez doktorantów wiedzy, umiejętności i kompetencji umożliwiających prowadzenie badań naukowych;

- uzyskanie istotnych kwalifikacji niezbędnych w pracy naukowca i dydaktyka na uczelni oraz poza nią (odpowiadających wymogom rynku pracy);

- nabycie przez doktorantów wiedzy i umiejętności pozyskiwania środków na badania naukowe;

- zaangażowanie doktoranta w proces badawczy na terenie uczelni;

- zrealizowanie przez doktoranta efektów założonych w indywidualnym planie badawczym doktoranta, w tym szczególnie przygotowania rozprawy doktorskiej;

 

Podstawowym zadaniem szkoły jest stworzenie zaplecza i wsparcia naukowego doktorantom realizującym projekty badawcze, których wynikiem jest rozprawa doktorska. 

 

Ostatecznym celem uczenia się w Szkole Doktorskiej jest przygotowanie rozprawy doktorskiej zgodnie z wymogami postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w dyscyplinie, w której doktorant podjął kształcenie.

 

Program Szkoły Doktorskiej w dziedzinie nauk społecznych obejmuje 5 modułów kształcenia:

MODUŁ 1. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO obejmuje przedmioty obowiązujące wszystkich doktorantów, stanowiące wspólną grupę zajęć dla wszystkich doktorantów w Uniwersytecie w Białymstoku.

MODUŁ 2. PRZEDMIOTY DZIEDZINOWE zawiera 2 konwersatoria przygotowujące doktorantów do prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz do składania wniosków w konkursach o uzyskanie grantów na finansowanie badań naukowych.

MODUŁ 3. ŚCIEŻKI UCZENIA SIĘ podzielono na ścieżki uczenia się – zgodne z dyscyplinami z dziedziny nauk społecznych. W związku z tym w planie studiów zaproponowano przedmioty w czterech podmodułach:

MODUŁ 3a Ścieżka uczenia się:  ekonomia i finanse

MODUŁ 3b Ścieżka uczenia się:  pedagogika

MODUŁ 3c Ścieżka uczenia się:  nauki prawne

MODUŁ 3d Ścieżka uczenia się:  nauki socjologiczne

 

Zajęcia w Module 3a obejmują zajęcia specjalistyczne z języka angielskiego (2 semestry) oraz cztery przedmioty obowiązkowe (Metody badań ilościowych i jakościowych, Współczesne nurty teoretyczne w pedagogice, Edukacyjne problemy kształtujących się społeczeństw wielokulturowych, Etnopedagogika). Doktorant wybiera również 5 konwersatoriów specjalistycznych (do realizacji na 2 i 3 roku), z zaproponowanej przez Dyrektora listy.

 

MODUŁ 4. PRZYGOTOWANIE ROZPRAWY DOKTORSKIEJ. Przez cały czas trwania kształcenia doktoranci uczestniczą w seminariach doktoranckich, które wymagają bliskiej współpracy naukowej doktoranta z promotorem. Praca doktoranta nad rozprawą oraz włączenie go w prace badawcze w jednostce organizacyjnej w wybranej dyscyplinie realizowane są w oparciu o indywidualny plan badawczy opracowywany w ciągu pierwszego roku uczenia się w SD.

MODUŁ 5. PRAKTYKA ZAWODOWA. Praktyki zawodowe przygotowują doktoranta do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego. Realizowane są w formie osobistego prowadzenia zajęć dydaktycznych przez doktoranta w dyscyplinie, w której prowadzi badania. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora.

 

Kształcenie w Szkole Doktorskiej wymaga włączenia doktoranta w procesy badań naukowych w obszarze wybranej dyscypliny.

 

Kierunki badań aktualnie podejmowane to:

1. Tożsamość społeczna i osobowa w warunkach wielokulturowych. Dylematy jej kreowania

2. Problemy współczesnej polskiej młodzieży

3. Psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w różnych sytuacjach egzystencjalnych    

4. Efekty procesu kształcenia na różnych etapach edukacyjnych, ich uwarunkowania i optymalizacja

5. Dziecko w perspektywie historycznej

6. Wychowanie patriotyczne. Dzieje myśli i doktryn pedagogicznych oraz instytucji oświatowych z perspektywy XXI wieku

7. Kultura szkoły w aspekcie rozwijania współpracy ze środowiskiem lokalnym

8. Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji                        

9. Starzenie się i starość w ujęciu klasyków i badaczy współczesnych

10. Teoretyczne i praktyczne aspekty rozpoznania i kreowania środowiska życia współczesnego człowieka

11. Osoby z niepełnosprawnością w systemie oddziaływań resocjalizacyjnych             

12. Teoretyczno-metodologiczne i praktyczne aspekty rozwoju nauczycieli - pedagogów

13. Kobieta w starszym wieku doznająca przemocy ze strony męża/ partnera. Strategie działań interwencyjnych

14. Świadomości ciała (poczucie posiadania ciała i poczucia sprawstwa) a doświadczenia emocjonalne

15. Rodzina u progu XXI wieku wobec transformacji rzeczywistości społecznej

16. Rozwój twórczy człowieka oraz jego uwarunkowania

 

Program szkoły

Uchwała nr 3343 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie ustalenia programu kształcenia w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku dla cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akademickim 2024/2025

https://bip.uwb.edu.pl/uwb/akty-prawne-uwb/2024/uchwaly-senatu/22845,Uchwala-nr-3343-Senatu-Uniwersytetu-w-Bialymstoku-z-dnia-28-lutego-2024-r-w-spra.html

 

 

SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY

Doktorant kształcący się w Szkole Doktorskiej w dyscyplinie: pedagogika jest przygotowany do samodzielnego prowadzenia badań naukowych. Zna metody badań naukowych w pedagogice i potrafi je zastosować. Potrafi identyfikować problemy, należycie zaplanować i przeprowadzić badania naukowe oraz dokonać analizy i interpretacji zgromadzonych danych. Zna metody ilościowe i jakościowe służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społeczno- gospodarczych, prawnych i edukacyjnych. Zna główne zasady transferu wiedzy oraz komercjalizacji uzyskanych wyników prac badawczych. Potrafi dokonać analizy wybranych koncepcji naukowych w dyscyplinie pedagogika oraz poddać je krytyce w odniesieniu do rzeczywistości społeczno-kulturowej, gospodarczej i prawnej. Potrafi przedstawić wyniki swoich badań oraz podjąć dyskusję naukową nad analizowanymi zagadnieniami. Absolwent Szkoły jest przygotowany do podjęcia pracy w charakterze naukowca oraz pracownika naukowo-dydaktycznego na wyższej uczelni oraz w innych jednostkach naukowych czy dydaktycznych.

 

Zasady kwalifikacji


https://bip.uwb.edu.pl/uwb/szkoly-doktorskie-i-doktoranci/zasady-rekrutacji/22592,Zasady-i-tryb-rekrutacji-do-szkoly-doktorskiej-w-roku-akademickim-20242025.html