Code | SD_UwB_M |
---|---|
Organizational unit | Szkoła Doktorska Uniwersytetu w Białystoku |
Area/discipline | Mathematics |
Level of education | doctoral school |
Language(s) of instruction | English |
Admission limit | 2 |
Duration | 4 years |
Recruitment committee address | ul. K. Ciołkowskiego 1K, 15-245 Białystok, e-mail: szkoladoktorska.nsip@uwb.edu.pl, tel. 85 738 82 72 |
WWW address | https://szkolydoktorskie.uwb.edu.pl/nsip/ |
Required document | |
Ask a question |
Opis
Kształcenie w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku trwa 8 semestrów. Oparte jest na programie obejmującym: zajęcia z pracownikami UwB (specjalistami w dyscyplinach), włączenie doktoranta w proces badań naukowych w ramach wybranej dyscypliny oraz praktyki zawodowe.
Część zajęć realizowanych jest wspólnie dla wszystkich dziedzin szkoły doktorskiej UwB, część to zajęcia dedykowane dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych. Największa grupa zajęć skierowana jest do doktorantów wybierających określoną dyscyplinę (matematykę, nauki biologiczne, nauki chemiczne lub nauki fizyczne). Poza przedmiotami obowiązkowymi w tej ostatniej części doktorant będzie miał możliwość wyboru konwersatoriów specjalistycznych.
Doktorant wspólnie z promotorem na I roku kształcenia opracowuje indywidualny plan badawczy, który zawiera planowane cele i zadania naukowe do realizacji w trakcie kształcenia.
Po II roku kształcenia osiągnięcia doktoranta są podstawą oceny śródokresowej.
Obowiązkiem doktoranta jest również odbycie co najmniej dwutygodniowego stażu naukowego w jednostce naukowej oraz złożenie wniosku grantowego. Realizacja programu obejmująca różne formy aktywności naukowej doktoranta umożliwia osiągnięcie efektów 8PRK.
Celami uczenia się w Szkole Doktorskiej są:
- uzyskanie przez doktorantów wiedzy, umiejętności i kompetencji umożliwiających prowadzenie badań naukowych;
- uzyskanie istotnych kwalifikacji niezbędnych w pracy naukowca i dydaktyka na uczelni oraz poza nią (odpowiadających wymogom rynku pracy);
- nabycie przez doktorantów wiedzy i umiejętności pozyskiwania środków na badania naukowe;
- zaangażowanie doktoranta w proces badawczy na terenie uczelni;
- zrealizowanie przez doktoranta efektów założonych w Indywidualnym Planie Badawczym Doktoranta, w tym szczególnie przygotowania rozprawy doktorskiej;
- złożenie rozprawy doktorskiej.
Ostatecznym celem uczenia się jest przygotowanie i złożenie rozprawy doktorskiej zgodnie z wymogami postępowania w sprawie nadania stopnia doktora nauk ścisłych i przyrodniczych w dyscyplinie matematyka.
Program kształcenia szkoły doktorskiej, w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych, obejmuje 5 modułów kształcenia:
MODUŁ 1. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO obejmuje przedmioty, których zadaniem jest poszerzenie wiedzy z innych dyscyplin nauki.
MODUŁ 2. PRZEDMIOTY DZIEDZINOWE zawiera 4 przedmioty przygotowujące doktorantów do prowadzenia zajęć dydaktycznych, wystąpień na konferencjach, opracowywania własnych artykułów naukowych oraz składania wniosków na uzyskanie projektów badawczych.
MODUŁ 3. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA W DYSCYPLINIE:
MODUŁ 3a: matematyka
MODUŁ 3b: nauki biologiczne
MODUŁ 3c: nauki chemiczne
MODUŁ 3d: nauki fizyczne
W każdym module zaproponowano zajęcia specjalistyczne z języka obcego (realizowane przez 3 lata kształcenia) oraz cztery przedmioty obowiązkowe z zakresu wybranej dyscypliny naukowej (matematyka, nauki biologiczne, nauki chemiczne lub nauki fizyczne) mające na celu uzupełnienie już zdobytej wiedzy i kompetencji w tej dyscyplinie. Poza tym w każdej dyscyplinie doktorant wybiera, w uzgodnieniu z promotorem, zajęcia dydaktyczne w ramach dziedziny.
MODUŁ 4. PRZYGOTOWANIE ROZPRAWY DOKTORSKIEJ. Przez cały czas trwania kształcenia doktoranci uczestniczą w seminarium doktoranckim w wymiarze 15 godz. semestralnie. Seminarium wymaga bliskiej współpracy naukowej doktoranta z promotorem. Ocena doktoranta w ramach seminarium obejmuje nie tylko postępy w przygotowaniu rozprawy doktorskiej, ale też realizację innych elementów Indywidualnego Planu Badawczego.
MODUŁ 5. PRAKTYKA ZAWODOWA. Praktyki zawodowe w szkole wyższej przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego. Wymiar godzinowy praktyk to co najmniej 15 godzin, ale nie więcej niż 60 godzin dydaktycznych rocznie począwszy od roku drugiego. W ramach praktyki doktorant prowadzi zajęcia dydaktyczne przewidziane programem studiów prowadzonych przez jednostkę prowadzącą działalność naukową w dyscyplinie, w której realizowane jest kształcenie w szkole doktorskiej. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć dydaktycznych organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora. Doktorant może prowadzić zajęcia osobiście lub może uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela akademickiego. O formie realizacji praktyk decyduje Dziekan na wniosek promotora, w uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły Doktorskiej.
SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY
Doktorant uczący się w Szkole Doktorskiej w dyscyplinie: matematyka przygotowany jest do samodzielnego prowadzenia badań naukowych. Zna metody badań naukowych w matematyce i potrafi je zastosować. Potrafi identyfikować problemy, formułować hipotezy oraz je weryfikować wykorzystując przy tym odpowiednio zebrane dane statystyczne. Zna metody ilościowe i jakościowe służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, prawnych i edukacyjnych. Zna główne zasady transferu wiedzy oraz komercjalizacji uzyskanych wyników prac badawczych. Potrafi dokonać analizy wybranych koncepcji naukowych w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz poddać je krytyce w odniesieniu do rzeczywistości społeczno-kulturowej, gospodarczej i prawnej. Potrafi przedstawić wyniki swoich badań oraz podjąć dyskusję naukową nad analizowanymi zagadnieniami. Absolwent Szkoły jest przygotowany do podjęcia pracy w charakterze naukowca oraz pracownika naukowo-dydaktycznego na wyższej uczelni oraz w innych jednostkach naukowych czy dydaktycznych.