Code | SD_UwB_EiF |
---|---|
Organizational unit | Szkoła Doktorska Uniwersytetu w Białystoku |
Area/discipline | Economics and Finance |
Level of education | doctoral school |
Language(s) of instruction | Polish |
Admission limit | 5 |
Duration | 4 years |
Recruitment committee address | ul. Warszawska 63, 15-062 Białystok, p. 233, tel. + 48 (85) 745 77 34, e-mail: szkoladoktorska.ns@uwb.edu.pl |
Office opening hours | Harmonogram dyżurów: https://szkolydoktorskie.uwb.edu.pl/ns/wp-content/uploads/ |
WWW address | https://szkolydoktorskie.uwb.edu.pl/ns/ |
Required document | |
Ask a question |
Opis
Kształcenie w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku trwa 8 semestrów. Oparte jest na programie obejmującym: zajęcia z pracownikami UwB (specjalistami w dyscyplinach), włączenie doktoranta w proces badań naukowych w ramach wybranej dyscypliny oraz praktyki zawodowe.
Część zajęć realizowanych jest wspólnie z wszystkimi doktorantami Szkoły, część to zajęcia dedykowane dziedzinie nauk społecznych. Największa grupa zajęć skierowana jest do doktorantów wybierających określoną dyscyplinę (ekonomię i finanse, nauki prawne, nauki socjologiczne lub pedagogikę). Poza przedmiotami obowiązkowymi doktorant ma możliwość wyboru konwersatoriów specjalistycznych.
Doktorant wspólnie z promotorem na I roku kształcenia opracowuje indywidualny plan badawczy, który zawiera planowane cele i zadania naukowe do realizacji w trakcie 4-letniego okresu kształcenia.
Po II roku kształcenia osiągnięcia doktoranta są podstawą oceny śródokresowej.
Obowiązkiem doktoranta jest również odbycie dwutygodniowego stażu naukowego w jednostce naukowej oraz złożenie wniosku grantowego. Realizacja programu obejmująca różne formy aktywności naukowej doktoranta umożliwia osiągnięcie efektów 8PRK.
Celami uczenia się w Szkole Doktorskiej są:
- uzyskanie przez doktorantów wiedzy, umiejętności i kompetencji umożliwiających prowadzenie badań naukowych;
- uzyskanie istotnych kwalifikacji niezbędnych w pracy naukowca i dydaktyka na uczelni oraz poza nią (odpowiadających wymogom rynku pracy);
- nabycie przez doktorantów wiedzy i umiejętności pozyskiwania środków na badania naukowe;
- zaangażowanie doktoranta w proces badawczy na terenie uczelni;
-zrealizowanie przez doktoranta efektów założonych w indywidualnym planie badawczym doktoranta, w tym szczególnie przygotowania rozprawy doktorskiej;
Podstawowym zadaniem szkoły jest stworzenie zaplecza i wsparcia naukowego doktorantom realizującym projekty badawcze, których wynikiem jest rozprawa doktorska.
Ostatecznym celem uczenia się w Szkole Doktorskiej jest przygotowanie rozprawy doktorskiej zgodnie z wymogami postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w dyscyplinie, w której doktorant podjął kształcenie.
Program Szkoły Doktorskiej w dziedzinie nauk społecznych obejmuje 5 modułów kształcenia:
MODUŁ 1. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO obejmuje przedmioty obowiązujące wszystkich doktorantów, stanowiące wspólną grupę zajęć dla wszystkich doktorantów w Uniwersytecie w Białymstoku.
MODUŁ 2. PRZEDMIOTY DZIEDZINOWE zawiera 2 konwersatoria przygotowujące doktorantów do prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz do składania wniosków w konkursach o uzyskanie grantów na finansowanie badań naukowych.
MODUŁ 3. ŚCIEŻKI UCZENIA SIĘ podzielono na ścieżki uczenia się – zgodne z dyscyplinami z dziedziny nauk społecznych. W związku z tym w planie studiów zaproponowano przedmioty w czterech podmodułach:
MODUŁ 3a Ścieżka uczenia się: ekonomia i finanse
MODUŁ 3b Ścieżka uczenia się: pedagogika
MODUŁ 3c Ścieżka uczenia się: nauki prawne
MODUŁ 3d Ścieżka uczenia się: nauki socjologiczne
Zajęcia w Module 3a obejmują zajęcia specjalistyczne z języka angielskiego (2 semestry) oraz cztery przedmioty obowiązkowe (Ekonomia zaawansowana, Finanse zaawansowane, Metodologia ekonomii, Metody ilościowe w ekonomii). Doktorant wybiera również 5 konwersatoriów specjalistycznych (do realizacji na 2 i 3 i 4 roku studiów), z zaproponowanej przez Dyrektora listy w danym roku akademickim.
Doktorant wybiera również 5 konwersatoriów specjalistycznych (do realizacji na 2 i 3 roku), z zaproponowanej przez Dyrektora listy.
MODUŁ 4. PRZYGOTOWANIE ROZPRAWY DOKTORSKIEJ. Przez cały czas trwania kształcenia doktoranci uczestniczą w seminariach doktoranckich, które wymagają bliskiej współpracy naukowej doktoranta z promotorem. Praca doktoranta nad rozprawą oraz włączenie go w prace badawcze w jednostce organizacyjnej w wybranej dyscyplinie realizowane są w oparciu o indywidualny plan badawczy opracowywany w ciągu pierwszego roku uczenia się w SD.
MODUŁ 5. PRAKTYKA ZAWODOWA. Praktyki zawodowe przygotowują doktoranta do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego. Realizowane są w formie osobistego prowadzenia zajęć dydaktycznych przez doktoranta w dyscyplinie, w której prowadzi badania. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora.
Kształcenie w Szkole Doktorskiej wymaga włączenia doktoranta w procesy badań naukowych w obszarze wybranej dyscypliny.
Kierunki badań aktualnie podejmowane to: czynniki wzrostu gospodarczego, innowacje i transfer techniki, determinanty rozwoju regionalnego i lokalnego, programowanie rozwoju regionalnego, zrównoważony rozwój, rola czynników instytucjonalnych w rozwoju gospodarczym, instytucjonalne uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce i UE, wpływ podatków na działalność gospodarczą, handel zagraniczny jako czynnik rozwoju gospodarek, konkurencyjność międzynarodowa gospodarek, przemiany strukturalne w gospodarce Japonii i innych krajów Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, polityka wspierania rolnictwa i obszarów wiejskich, warunkowania bezpieczeństwa żywnościowego kraju, problematyka rachunkowości i finansów przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki wartości przedsiębiorstwa, kapitału intelektualnego, finanse publiczne, ze szczególnym uwzględnieniem finansów jednostek samorządu terytorialnego, ekonomia sektora publicznego, teoria wyboru społecznego, koncepcja optimum społecznego, analizy ryzyka.
Program szkoły
.....................................................................................
SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY
Doktorant kształcący się w Szkole Doktorskiej w dyscyplinie: ekonomia i finanse jest przygotowany do samodzielnego prowadzenia badań naukowych. Zna metody badań naukowych w naukach ekonomicznych i potrafi je zastosować. Potrafi identyfikować problemy, formułować hipotezy oraz je weryfikować wykorzystując przy tym odpowiednio zebrane dane statystyczne. Zna metody ilościowe i jakościowe służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, prawnych i edukacyjnych. Zna główne zasady transferu wiedzy oraz komercjalizacji uzyskanych wyników prac badawczych. Potrafi dokonać analizy wybranych koncepcji naukowych w dziedzinie nauk ekonomicznych oraz poddać je krytyce w odniesieniu do rzeczywistości społeczno-kulturowej, gospodarczej i prawnej. Potrafi przedstawić wyniki swoich badań oraz podjąć dyskusję naukową nad analizowanymi zagadnieniami. Absolwent Szkoły jest przygotowany do podjęcia pracy w charakterze naukowca oraz pracownika naukowo-dydaktycznego na wyższej uczelni oraz w innych jednostkach naukowych czy dydaktycznych.